In Thúsblaze maak je in een huiskamervoorstelling kennis met een lid van een fanfare. Misschien komt de oude euphonium-speler Rinse (Joop Wittermans) aan de deur, die al vijftig jaar fanatiek met de fanfare meeblaast maar nu voor een dilemma staat. Of de impulsieve John-Douwe (Lourens van den Akker), die misschien toch weer trompet wil gaan spelen om zijn boosheid te bedwingen. Of wellicht Wieke (Eva Meijering) – nog maar net bij de fanfare en nu al voorzitter – die helemaal in de war is door de nieuwe dirigente. Of wordt het Carmen (Brecht Wassenaar) – dochter van Rinse – die je misschien al hebt gezien bij Ynblaze. Hoe gaat het nu met haar?
Thúsblaze geeft een intiem inkijkje in het leven van één personage uit de voorstelling Fanfare (het derde deel van Tryaters fanfare-drieluik). Gekoppeld aan een fanfaremuzikant gaan de spelers langs huiskamers in heel Fryslân. Het is een verrassing welk personage je gaat ontmoeten.
Thúsblazespeelt in 60 huiskamers rondom in Fryslân
De meeste huiskamers zijn rolstoeltoegankelijk maar op een paar uitzonderingen na is er geen rolstoeltoilet
Fanfare-drieluik
In tijden van toenemende individualisering waarin mensen zich steeds meer terugtrekken uit het verenigingsleven, gingen de makers van Tryater op bezoek bij meer dan dertig fanfares in Fryslân. Wat beweegt ze om iedere week bij elkaar te komen en samen muziek te maken?
Regisseur en artistiek leider Tatiana Pratley: “It rekke my om te sjen dat dizze minsken, mei folslein ferskillende achtergrûnen en leeftiden, der alle wiken wer foar kieze om mei elkoar muzyk te meitsjen en op te gean yn wat dat grutter is as harsels. By ús foarûndersyk hearden we safolle moaie, oandwaanlike en grappige ferhalen dat we tochten: dêr kinne we wol trije foarstellingen fan meitsje. Sa ûntstie it idee om in trijelûk te ûntwikkeljen en ús in seizoen lang dwaande te hâlden mei de dynamyk fan de fanfare en de driuwfear fan de minsken dy’t deryn spylje. Foar ús stiet de fanfare foar wat grutters, nammentlik de krêft fan de mienskip en it belang om mei elkoar wat weardefols te ûndernimmen.”
Bij alle drie voorstellingen spelen (leden van) Friese fanfarekorpsen mee. De voorstellingen zijn los van elkaar te bezoeken. Ynblaze speelt zich af bij de repetitie van een korps; in Thúsblaze maak je in Friese huiskamers kennis met een personage uit de slotvoorstelling. De grote locatievoorstelling Fanfare speelt in de open lucht, met het dorp Easterlittens als decor.
Het Fanfare-drieluik is onderdeel van het project phōnē, ondersteund door de Europese Unie. Het project is een samenwerking tussen Europese theatergezelschappen die werken met minderheidstalen. Rond Fanfare is er uiteenlopende uitwisseling met internationale partijen.
De Fanfaremonologen
In het kader van Tryater Rûnom – activiteiten met creatieve Friezen rond een van onze voorstellingen – werkten uiteenlopende schrijvers een theatermonoloog uit op basis van een interview dat zij hadden met fanfaremuzikanten. Hiervoor organiseerde Tryater schrijfworkshops in het eigen gebouw. De monologen zijn ingesproken door Nynke Heeg, Peter Sijbenga en Hein Jaap Hilarides; opname en montage door Gido Bamboe, regie Johannes Keekstra, portretten door Lucas Kemper. Het concept is van Sytse Jansma.
De Fanfaremonologen hoort bij het Fanfare-drieluik van Tryater, met de voorstellingen Ynblaze, Thúsblaze en Fanfare. Naast De Fanfaremonologen verschijnt ook De Fanfarepodcast van maker Eline van Diggelen, met verdiepende interviews met muzikanten.
Petra Zijlstra – Bugel Fanfare Wilhelmina Easterein Muziekstuk: St. Florian choral, Thomas Doss Schrijver monoloog: Christa Niklewicz
‘Dat wie wat, koffers mei ynstruminten skommeljend fan skip op sloep…’
Douwe Krol – Trombone Brassband Blaast de Bazuin Nij Altoenae Muziekstuk: The song of liberation, Jacob de Haan Schrijver monoloog: Ydwine van der Veen
spel Joop Wittermans, Lourens van den Akker, Eva Meijering, Brecht Wassenaar |
muzikanten Wimmie Roukema-van der Meer, Maaike de Vries-Sybesma, Syta Westra, Joan de Jong, Eline Scheltinga |
regie Sjoeke-Marije Wallendal, Tamara Schoppert |
concept Tatiana Pratley |
tekst Wessel de Vries |
muziek Laurens van der Meulen |
dramaturgie Maarten Bos |
kostuums Hanne Pierrot, Mathilde van der Hoop |
scènefotografie Lucas Kemper |
Thúsblaze
Fanfaremonologen
Theatermonologen op basis van interviews met fanfaremuzikanten
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.