De waarde van TRYTHIS?! - Tim Verbeek
13 06 2017TIM VERBEEK: ‘TRYTHIS?! is heel verfrissend’
Tussen de hectiek van zijn werk als regie-assistent bij Het Zuidelijk Toneel door weet Tim Verbeek toch tijd te maken voor een Skypegesprek over TRYTHIS?! Afgelopen jaar was hij voor de vierde keer één van de theatermakers en hij draagt het project van Tryater een warm hart toe.
Wat maakt dat jij dit project al vier keer gedaan hebt?
‘Ten eerste is het natuurlijk gewoon werk. Maar waarom ik het ben blijven doen, is omdat je als maker de volledige vrijheid krijgt. Het thema waarmee je werkt is gekoppeld aan een voorstelling van Tryater. Je houdt je weliswaar aan dat thema, maar daarbinnen ben je vrij om je eigen vorm, opdrachten en manier van werken te kiezen.
Verder is het toewerken naar een eindproduct niet van zo’n groot belang dat je heel geforceerd moet werken. Er ligt geen grote druk op een goede presentatie. Daardoor heb ik op een heel ontspannen manier kunnen regisseren. Ik kon volledig losgaan in het experimenteren en lekker ‘freaken’. Op die manier is het project een mooie kans om je als maker te ontwikkelen, meters te maken en zelfvertrouwen op te bouwen.’
Vind je het dan geen beperking dat je je aan een thema moet houden?
‘Nee, ik denk dat het wel goed is dat je je tot iets moet verhouden. Dat daagt je uit tot nieuwe dingen. Binnen de beperking toont zich de meester. Het unieke is dat iedere maker weer iets heel anders met een thema doet. Ik houd bijvoorbeeld heel erg van concrete dingen en concrete scènes, maar mijn collega Karel Hermans houdt veel meer van abstractie. Dan krijg je totaal verschillende dingen.’
Wat heeft TRYTHIS?! je verder als maker opgeleverd?
‘Het belangrijkste dat ik er voor mezelf heb uitgehaald, is dat ik het niet altijd hoef ’te weten’ als regisseur. Dat ik gewoon af en toe mag zeggen: ‘Ik weet het niet jongens, doe maar wat’.
Daarnaast heb ik ontdekt dat ik de mensen die mee komen doen niet in bescherming hoef te nemen. Ik mag ze moeilijke opdrachten geven of het diepe in duwen. De allereerste keer TRYTHIS?! was ik heel didactisch verantwoord bezig. Ik had het echt als een soort les voorbereid, met een doel dat ik die avond wilde behalen. Na een aantal bijeenkomsten kwam ik erachter dat ik zo niet voor een groep wil staan, zo rigide. Daarin ben ik losser geworden. Dat komt door de aard van het project: het is een experiment.’
Wat denk je dat TRYTHIS?! voor de deelnemers zo interessant maakt?
‘Ik denk dat er meerdere dingen zijn. Ten eerste is het heel prettig om op zo’n ongedwongen manier kennis te maken met theater. Het project heeft een zeker ‘gezelligheidsgehalte’.
Er doen geregeld mensen met een theateropleiding zoals MBO Artiest of Docent Theater mee aan het project. Voor hen kan het een verdieping zijn van hun spel en het is een kans om meer ervaring op te doen. Voor mensen zonder theateropleiding is TRYTHIS?! een hele andere, nieuwe manier om te leren en groepsprocessen te beleven. Het vraagt om iets anders dan de klassieke schoolse studiestijl.’
Kun je die andere manier van leren omschrijven?
‘Theater bestaat bij de gratie van interactie, dus het is een heel sociale manier van leren. Ze moeten praten, elkaar aankijken, samen dingen doen, samen spelen. Dat is heel fysiek. Verder zit je bijna nooit stil. Je bent aan het staan, lopen, bewegen. Alles is in het moment, het is niet te plannen, maar heel creatief. Theater maken zit op een heel ander intelligentieniveau dan leren of schrijven. Ik zie dat het heel verfrissend is voor sommige mensen.’
MARIT DE WEERD