Rûntsje hûntsje (4+)

Een beeldende voorstelling over vriendschap, avontuur en welke kleuren je ziet in het donker

Bestel tickets
Een beeldende voorstelling over vriendschap, avontuur en welke kleuren je in het donker ziet.

Hilde is onder-zoeker. Ze zoekt onder de dingen, omdat ze meer van die dingen wil weten. Ze wil het begrijpen. Als er op school plotseling een vreemd en donker gat wordt ontdekt, wordt Hilde gebeld om onderzoek te doen. Met Mûs, die haar helpt, meet ze het gat, want meten is weten en weten is meten. Maar dan komt er plotseling een jongetje aanlopen, met een heel druk hondje… Ze schoppen Hildes onderzoek compleet in de war.

Rûntsje Hûntsje speelt op basisscholen in Friesland en Groningen. Een beeldende voorstelling over vriendschap, avontuur en grote ontdekkingen, zoals: het donker heeft meer kleuren dan je denkt.

Credits

Wessel de Vries | Tatiana Pratley | Sjoerd Blom en Eline de Vries | Sarah Nixon | Laurens van der Meulen | Nina Thunnissen | Jan Bruinsma en Aart Laferte | Jan Bruinsma, Aart Laferte, Martina Bauer | Oedske de Jong en Kim Nieuwenhout (uitvoering) | Jannie van der Veen en Sytse Jansma | Ineke Duivenvoorde (pop Hûntsje en Mûs) |

Lesmateriaal

HET LESMATERIAAL
Het lesmateriaal bij de voorstelling Rondje Hondje bestaat uit een poster met magneetsticker en een voorleesboek/handleiding. De lessen zijn het meest geschikt om vooraf aan de voorstelling te doen. Alles wordt twee weken van tevoren naar de scholen verzonden. Wil je zien hoe het lesmateriaal wordt gebruikt? Ga dan naar dit filmpje.

De poster (pdf)
Voorleesboek/handleiding

Muziek voor bij ‘De Rondjesdans’
Klik hier!

AVONTUURLIJK LEREN
De voorstelling Rûntsje hûntsje gaat over vriendschap en de durf om het onbekende te zoeken. Wat doe je als er op jouw school plotseling een vreemd en donker gat wordt ontdekt? Ga je op onderzoek uit, of loop je er het liefst met een half rondje omheen?
Is het alleen maar donker of kom je daar beneden misschien ook prachtige kleuren tegen?

 

Met de lessuggesties bij deze voorstelling willen we de leerlingen uitdagen om open te staan voor het onbekende. We gaan ontdekkend en avontuurlijk leren! De natuurlijke nieuwsgierigheid bij kinderen is het uitgangspunt voor deze lessen. We proberen op deze manier het creatieve denken bij ze aan te wakkeren.

Werken in tweetallen
Met deze lessen stimuleren we om in tweetallen te werken. Elke les geeft suggesties hoe je dit kunt doen. Door gebruik te maken van coöperatieve werkvormen is er meer ruimte voor dialoog en leren kinderen samen te werken met iemand die wellicht heel anders leert of kijkt. In de voorstelling speelt de thematiek van samenwerken/vriendschap ook een grote rol.